Update #5 Barbados - Tobago - Grenada - Grenadinerne

De sidste dage på Barbados lå vi ved Port st. Charles, hvor vi ventede på at storsejlet, som var hos sejlmageren for at blive repareret. Da storsejlet var klar sejlede vi videre til Tobago, hvor Bjørn skulle stå ombord. Turen fra Barbados sejlede vi om natten og ankom til Charlotteville om eftermiddagen næste dag. Undervejs fangede vi en tun, som vi kunne grille når Bjørn ankom samme aften. I Charlotteville lå der kun 4 andre både for anker, hvoraf to af dem var de danske både Nordkaperen og Taranga. På nordkaperen var de ti ombord og var lige kommet over Atlanten nogle dage forinden.

Bjørn ankom sent om aftenen, hvor vi havde rum punch og tunbøffer klar. Dagen efter sejlede vi sydpå, hvor vi havde læst man kunne ligge for anker ved siden af et surf spot i en bugt der hedder Mount Irvine. Der var rigtig god surf og det var fedt at kunne surfe med Bellona liggende 100 meter væk. Vi var ude og snorkle i samme bugt, og Bjørn harpunerede en languster. Da der var lovet store dønninger de kommende dage kunne vi ikke ligge der længe, så vi flyttede til en bugt lidt længere nede sydpå efter et par dage. På vejen fik vi vores friskfangede languster til frokost. Om søndagen havde vi aftalt at mødes med nogle af de andre danskere fra Nordkaperen til øens store ugentlig fest i Bucco, som hedder Sunday School. Folk kommer fra hele øen til samme lille by, hvor der bliver spillet live steel pan efterfulgt af soca musik.

Efter at have ligget på Tobago en uges tid besluttede vi at sejle til Grenada. Vi havde en rigtig fin natsejlads og ankom om formiddagen til Prickly Bay. Til forskel fra Tobago var der virkelig mange langturssejlere. Bare i Prickly Bay lå der omkring 150 både for anker, hvor vi var vant til at ligge sammen med 4-5 andre både på Tobago. Fra Taranga havde vi fået anbefalet en guide, som kunne køre os rundt på øen. På turen kom vi blandt andet rundt et gammelt romdestilleri, som stadig laver rom på sukkerrør ved hjælp af en vandmølle. De laver 375 flasker om dagen, og eksporterer intet af produktionen, da de ikke engang kunne forsyne Grenada. Hertil tilføjede guiden: ”we have a major drinking problem on Grenada”. Dette fik vi bekræftet da vi en halv time senere var inde i en lille kurvebutik, hvor ejeren tilsyneladende havde fået for meget rom og var gået omkuld oppe på førstesalen. På vej hjem fra turen havde vi købt 8 pund hummer ind til hummergilde, som blev kogt af 4 omgange på blusset. Tiden var nu kommet til at Bjørn desværre måtte tage hjem efter at have været om bord i 10 dage.

Inden Leslie og Peter kom ombord senere på måneden, besluttede vi at vi ville tage en lille smuttur op til Bequia, som er en ø i Grenadinerne. Vi havde tilbragt en del tid med folkene ombord på Nordkaperen, og da de ikke kunne sejle pga. problemer med riggen, inviterede vi den tilbageværende besætning med på turen. Fra Nordkaperen blev Mikkel, Lykke og Freja så indklareret på Bellona og vi sejlede til Bequia. Vi havde dejligt sejlvejr, og ankom efter 12 timers sejlads til Bequia ved midtnatstid. Den ene af dagene var vi ude og snorkle, hvor det lykkedes Mikkel at fange en 8 armet blæksprut. Vi måtte dog bruge 2 forsøg på at få den tilberedt, da kødet var meget sejt og derfor skulle bankes for at blive mørt. Efter 4 dejlige dage på Bequia, var det blevet tid til at sejle retur til Grenada for at hente Leslie og Peter, der skulle ankomme den 30. Januar om eftermiddagen. Vi havde en fin natsejlads, hvor vi nød godt af at være 6 ombord, således at vi kunne være 2 mand på vagt, noget vi ikke er vant til. Vi havde to dage i Prickly Bay, inden Leslie og Peter ankom, som gik med at gøre båden fin og klar til de ankom. Leslie og Peter havde reserveret et hotel i nabo bugten, True Blue Bay, de første par dage, hvor vi kunne ligge for anker lige ud for. Vi havde 2 dage på Grenada, hvor vi den ene dag var på stranden for at se på et work boat regatta, hvor folk kommer fra nær og fjern i deres hjemmebyggede både og sejler race, et virkelig festligt event med massere af liv på stranden.

Dagen efter havde vi lejet bil og kørte øen rundt. Grenada er en meget frodig ø, og de dyrker meget frugt og grønt, og det var en smuk køretur på nogle meget hullede veje. Vi var på vejen et smut forbi en muskatnød ”fabrik”, hvor alle øens farmere kommer ind med deres høst og får dem sorteret. Op mod halvdelen af verdens produktion af muskatnød foregår på Grenada, så det er en stor forretning og desuden en meget vigtig ingrediens i rum punch.

Efter Grenada sejlede vi op til en lille ø nord for, Carriacou, som er en del af Grenada. Her var der langt mere øde og de eneste turister var andre langturssejlere, som der dog var mange af. Der var en meget flot rev lige ud for Carriacou, ved Sandy Island, hvor vi ankrede op i nogle timer og fik en god snorkeltur i krystalklart vand. På Carriacou er der årligt et stort karneval, og vi var så heldige at det lå i den uge hvor vi var der. Der var fuld gang i festen døgnet rundt inde på øen, og de lokale gik utroligt meget op i det. Der var opstillet boder overalt, og der blev spillet musik og drukket rum i store mængder døgnet rundt. Efter nogle dage på Carriacou sejlede vi videre til Union Island, hvor vi lå for anker i byen Clifton, som ligger godt beskyttet af et koralrev.