Update #3 - Lissabon - Porto Santo- Madeira - Gran Canaria - La Gomera

Lissabon - Porto Santo- Madeira - Gran Canaria - La Gomera

På turen fra Lissabon til Madeira havde vi en god vejrudsigt da vi sejlede afsted. Desværre ændrede den sig markant det første døgn og vinden friskede til 25 m/s fra vest med stød op til 32 m/s, hvilket betød vi var nødt til at falde af mod Marokko og ride stormen af. Det eneste sejleføring var en lille storm fok, men trods det slog vi fart rekord med 16,8 knob surfende ned ad en bølge. Efter 12 timer fik vi kontakt til et fragtskib, som kunne fortælle at vinden ville falde gradvis de næste 6 timer. Efter stormen var aftaget døde vinden fuldstændig og derfor valgte vi at sejle til Porto Santo, som er en lille ø der ligger nordøst for Madeira. Dette viste sig at være et godt valg, da Porto Santo var en rigtig hyggelig og flot ø, hvor der kun var langturssejler og lokale fiskere. Her mødte vi en Engelsk båd, som vi blev gode venner med. De lå, som alle langturssejlere man møder, og var i gang med at ordne et eller andet på båden, her var det deres generator der var gået i stykker. På Porto Santo må man ikke fange med fiskenet, hvorfor de lokale fiskere bruger fiskestænger og harpuner, desuden må man kun fange en af hver fiskeart per dag per mand. En af dagene lejede vi Quadbikes og kørte rundt på øen, hvor de fleste af vejene består af små stier og grusveje op og ned af vulkanerne.

På Porto Santo opdagede vi at båden tog vand ind ved kølen og kunne høre en konstant løben af vand ind i kølen. I første omgang var det ikke muligt at lokalisere lækagen udefra da vi dykkede. Det lykkes os dog at finde den indefra ved at sænke vores GoPro kamera ned i kølen. Her kunne vi se vandet kom ind foran i kølen ved samlingen.

Nu da lækagen var lokaliseret skulle vi finde et sted at komme på land, for at få båden tætnet. Det var hverken muligt at komme på land på Porto Santo eller Madeira og vi sejlede derfor videre til Gran Canaria, hvor vi på vejen havde et par dage på Madeira. Madeira var en flot og frodig ø, men væsentlig mere turistet sammenlignet med Porto Santo. På Madeira var vi på udflugt rundt på øen og på en lokal Madeira vinkælder.

Turen til Gran Canaria gik rigtig godt og vi havde rigtig flot sejlvejr hele vejen. På Gran Canaria lagde vi os ind til Porto Mogan, som ligger på syd øen. I Porto Mogan var Nikolais forældre og søster på besøg et par, hvor var på en dagstur rundt på øen.

Efter et par dage lykkes det os at komme på land i Pasito Blanco, som er en lille havn lidt øst for Porto Mogan. Da båden kom på land fløj Peter og Niels, der ved alt om både, ned fra Danmark over weekenden for at hjælpe med at tætne kølen. Henover weekenden lykkes det at få dødtræet foran kølen af og tætnet lækagen. De efterfølgende dage fik vi bundmalet skibet og ordnet udstødning, så vi igen kunne komme i vandet.

Båden var heldigvis tæt efter reparationerne og det var nu tid til at proviantere og klargøre båden til turen over Atlanten. I Pasito Blanco fik vi købt stort ind og leveret alle varerne på havnen, samt klargjort båden.

Fra Pasito Blanco sejlede vi til La Gomera, som ligger 85 sm fra Gran Canaria, dels for at teste båden efter reparationerne, men også fordi registreringen til vores nyindkøbte satellittelefon endnu ikke var ankommet. På La Gomera lejede vi bil og kørte rundt på øen, mens vi ventede på registreringen. Her købte vi en bananklase af en lokal bananbonde til turen. Testturen fra Gran Canaria gik fint og registreringen til vores satellittelefon ankom her mandag morgen, så nu er vi klar til at krydse Atlanten og regner med at stævne ud af havnen i dag.