Update #2 - Spanien og Portugal

Hej derhjemme! Her kommer en update fra vores tur over Biscayen og ned langs Spaniens og Portugals kyst.

Før vi skulle over Biscayen lå vi i Falmouth og ventede på at vind og vejr skulle arte sig. Heldigvis passede vejret med at Jakob ankom d. 18. september og vi kunne sejle d. 20. kl. 23.00. Vi havde en fin tur med halvvind det meste af vejen, dog med lidt stærkere vind og højere bølger end vejrudsigten havde lovet. Undervejs havde 3 timers vagtskifte om natten. Efter nogle døgn med hårdt vejr og regn kunne vi endelige se Spaniens kyst. På vej ind i total vindstille ville motoren ikke starte, og det viste sig at der var kommet vand ind gennem udstødningen på grund af store bølger. Derfor måtte vi om natten ligge og vente på vind i 8 timer i høje dønninger. Efter 3,5 døgn anduvede vi endelig La Coruña i fin vind og høj sol, hvor vi lagde til for sejl. Da det var weekend da vi ankom, var det ikke muligt at få fat i en mekaniker, men med assistance hjemmefra formåede vi heldigvis selv at få suget saltvandet ud af dyserne, skiftet olie og startet motoren igen.

Vi var i La Coruña en uges tid indtil Jakob skulle hjem. Vejret var rigtig fint og byen var meget charmerende og uden for mange turister. Efter at have brugt nogle dage på at lave motor og få båden ordnet, var det tid til at nyde lidt af det gode vejr og den spanske mad og vin. Vi tog på en dagstur til en lille fiskerby længere nede af kysten, hvor man kunne surfe og spise skaldyr. Efter La Coruña sejlede vi sydover langs de spanske Ria’er, som er det spanske svar på fjorde. På vejen var vi så heldige at fange to tun, som blev tilberedt på kajen på vores nyindkøbte gasgrill.

Den 7. oktober steg Bjørn ombord i Sanxenxo. Dagen efter lejede vi en bil og tog ud at surfe om morgenen, hvorefter vi kørte til Braga for at se Danmark spille landskamp mod Portugal. Desværre vandt Danmark ikke, men vi havde en sjov tur, hvor vi mødte mange inkarnerede danske fans. Fra Sanxenxo sejlede vi videre mod Porto i rigtig flot sejlvejr og blev fulgt af delfiner næsten hele vejen. Her lå vi i 4 dage. Porto er en rigtig flot by med mange små gader i kuperet terræn og gamle sporvogne. Vi var igen var ude at surfe og smagte desuden på lidt af den lokale portvin. Bjørn havde fundet en lokal restaurant, hvor vi fik god ægte portugisisk mad og vine.

Fra Porto sejlede vi mod Peniche, som skulle være et godt sted at surfe. På grund af stærk tiltagende vind og en ny dårlig vejrudsigt besluttede vi at sejle ind til Figuera da Foz. På vej ind i havn mødte vi en svensk båd, som var på vej ud og sejlede sydover. Han kom tilbage 8 timer senere med smadret storsejl. Vi hørte efterfølgende, at der havde været målt vind på 35 m/s nede ved Peniche. I havn fordrev vi ventetiden med at spille flagspil, indtil vejret 12 timer senere var drevet over og vi kunne sejle videre. I Peniche stod Nanna på og sejlede med til Cascais og Lissabon i rigtig flot vejr. Undervejs fik vi det kolde bord med sild og snaps på agterdækket.

I Cascais mødte vi synet af J-båden Endeavour, som er én af blot 8 i verden af de gamle Americas Cup både. Den er bygget i 1934 og blev for få år siden totalrenoveret, så den i dag står i perfekt stand. Desuden mødte vi nogle canadiere, som havde hyre på en virkelig flot William Fife skonnert, Adventuress. Vi faldt i snak med dem og da de havde ligget i havn i 3,5 måned tilbudte vi at de kunne sejle en tur med ind til Lissabon. I Lissabon stod Lea på og vi var på dagsture med Bjørn som vores lokale guide. Blandt andet tog vi en dagssejlads i Bellona med Bjørns kollega, Jan Holland, hvor vi fik set Lissabon fra søsiden.

I dag, d. 29. oktober, står Morten på og er med de næste to måneder til Caribien. De sidste par dage er gået med at gøre båden sejlklar, hvor vi blandt andet har repareret mindre utætheder, skiftet kuglelejere i løjgangen, pletmalet, rengjort ror og skrue samt besigtiget båden under vand. Næste tur mod Madeira bliver første sejlads på Atlanterhavet, som vi regner med tager 4 dage. Derefter skal vi mod Gran Canaria, hvorfra vi skal krydse Atlanten.

Håber alt er vel hjemme i Danmark.